Specialistul german în uleiuri LIQUI MOLY explică diferențele și prezintă ce e cu adevărat important

Iulie 2020: uleiul de motor a evoluat de la un simplu lubrifiant la un fluid high-tech. În același timp, tipurile de ulei și specificațiile acestora s-au înmulțit considerabil. Oliver Kuhn, director adjunct al laboratorului de uleiuri LIQUI MOLY, prezintă o perspectivă mai detaliată și explică ce este cu adevărat important.

Ce fel de uleiuri există?Oliver Kuhn: Uleiurile de motor se pot împărți în mare în două categorii: uleiurile minerale și cele sintetice. Fiind mai puțin performante, uleiurile minerale sunt din ce în ce mai puțin importante pentru autovehicule. Motoarele moderne cer de la ulei mult mai mult decât cereau vechile motoare. Aceste noi cerințe sunt îndeplinite doar de uleiurile sintetice.

Asta înseamnă în concluzie că uleiurile sintetice sunt mai bune? Oliver Kuhn: Da, dar în același timp este posibilă amestecarea unui ulei mineral cu unul sintetic. Aceste uleiuri sintetice au însă un loc din ce în ce mai redus pe piață, datorită performanței care nu se ridică la nivelul solicitat, din cauza componentei lor minerale.

Pare complicat. Dar măcar când vine vorba de uleiurile sintetice: sunt toate asemănătoare? Oliver Kuhn: Din păcate nu. Există două modalități diferite de producere a uleiurilor sintetice. În urma uneia dintre ele, la final avem un așa-numit ulei PAO. Acesta este uleiul sintetic clasic, așa cum a apărut el pe piață în anii 1970. Puritatea sa chimică este foarte ridicată și prin urmare și performanța, dar producerea sa este foarte costisitoare. Cealaltă modalitate presupune producerea uleiului printr-un procedeu numit hydro-cracking (hidrocracare) și de asta aceste uleiuri sunt denumite în jargonul de specialitate uleiuri HC. Uleiurile HC sunt moderne, au apărut în anii 1990. Ele oferă în prezent cea mai bună performanță pentru toate motoarele moderne.

Ce ar trebui să cumpăr, un ulei PAO sau unul HC? Oliver Kuhn: Această alegere nu prea există. Majoritatea uleiurilor produse în prezent sunt HC. Anumite cerințe referitoare la ulei sunt îndeplinire doar de uleiurile HC.Cum identific tipul de ulei sintetic?Oliver Kuhn: Nu este simplu, deoarece nu există o terminologie consistentă. În SUA de pildă, atât uleiurile PAO cât și cele HC se pot eticheta ca fiind sintetice sută la sută, în timp ce în Germania, se pot denumi astfel doar uleiurile PAO. Acesta este motivul pentru care uleiurile noastre HC sunt marcate cu „Synthese Technology”. Alți producători de uleiuri folosesc denumiri precum „100% synthetic” sau „synthetic mix” și nu este clar la ce se refer acestea.

Aspectele aceste creează confuzie. Oliver Kuhn: De acord. Până la urmă însă pentru conducătorii auto și pentru ateliere nu este așa de importantă întrebarea referitoare la tipul de ulei sintetic. Nu e vorba de care se presupune a fi cel mai bun ulei. Ce contează e ca uleiul să respecte specificațiile făcute de producătorul auto pentru modelul respectiv. Aceste specificații se regăsesc în manualul mașinii sau se poate utiliza instrumentul nostru gratuit de identificare a uleiului de pe MailScanner has detected a possible fraud attempt from „u7061146.ct.sendgrid.net” claiming to be www.liqui-moly.com.

Deci dacă cerințele sunt îndeplinite, nu contează că uleiul ales este PAO sau HC? Oliver Kuhn: Da, exact. În plus, pachetele de aditivi au o importanță din ce în ce mai mare. Ele constituie în prezent cea mai importantă componentă a unui ulei de motor, pe lângă uleiul propriu-zis. Ele sunt cele care asigură o componentă importantă a performanței uleiului de motor. Pentru cele mai moderne uleiuri de motor, uleiul în sine nu mai face decât să fie mijlocul lichid de transport pentru pachetele de aditivi.

Păi și atunci de ce au loc în permanență discuții despre care ulei sintetic e mai bun? Oliver Kuhn: E o reminiscență a trecutului. Acum 30 de ani când au apărut primele uleiuri HC, diferența de calitate față de uleiurile PAO era și mai mare. Dar asta a fost acum mult timp. Nic un expert nu ar mai susține în prezent o astfel de discuție.

Fotografii: Ce contează e ca uleiul să îndeplinească specificațiile producătorului auto. Oliver Kuhn, director adjunct al laboratorului de uleiuri LIQUI MOLY Uleiul de motor este în prezent un lichid high-tech

Despre LIQUI MOLYCu aproximativ 4000 articole, LIQUI MOLY oferă o gamă largă unică la nivel mondial de produse chimice auto: uleiuri de motor şi aditivi, unsori şi paste, spray-uri şi produse de îngrijire auto, produse de lipit şi etanşare. Înfiinţat în 1957, LIQUI MOLY îşi dezvoltă şi fabrică produsele exclusiv în Germania. În această ţară este lider de piaţă nedisputat în domeniul aditivilor şi este votat cu fiecare ocazie ca cea mai bună marcă de uleiuri. Compania îşi vinde produsele în peste 150 de ţări, iar în anul 2019 a obţinut o cifră de afaceri de 569 milioane euro.

Firmenreportage Meguin SLS : Die Firma Meguin fotografiert am Montag (13.02.2012) in Saarlouis. Im Bild: Labor, Oliver Kuhn.
Categories: Noutati